29.5.12

Γλύκατζη-Αρβελέρ

Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ: στο «Βήμα»










«Αν επέλεγα εγώ θέματα για τις εξετάσεις δεν θα έβαζα ποτέ κείμενο της Αρβελέρ»
Αυτό λέει στο «Βήμα» η ίδια η ακαδημαϊκός κυρία Ελένη Αρβελέρ σχολιάζοντας την επιλογή κειμένου της για την αρχαία τέχνη στα ερωτήματα Έκθεσης, την πρώτη ημέρα των πανελλαδικών εξετάσεων. «Γράφω δύσκολα, δεν είναι για παιδιά τα κείμενα μου» λέει η κυρία Αρβελέρ. «Στην Γαλλία, όπου ως πρύτανης δίνω εγώ τα θέματα στα σχολεία, ποτέ δεν έδωσα τέτοια θέματα. Ουδέποτε θα έδινα εγώ τέτοιο κείμενο. Τι δίνετε εδώ στα παιδιά; Τι πράγματα είναι αυτά;» αναρωτιέται. Και συνεχίζει χαριτολογώντας: «Εγώ όταν μιλώ οι μεταφραστές τρέμουν. Σε δυο ανθρώπους τρέμουν. Σε εμένα και τον Βενιζέλο…».

Το θέμα της επιλογής ενός τόσο δύσκολου θέματος στην Έκθεση, αλλά και ο σάλος που ξέσπασε χθες μετά την ακύρωση ενός θέματος που κρίθηκε ως «επιστημονικά λανθασμένο» στην Φυσική κατεύθυνσης, δημιουργούν ήδη ένα αρνητικό φορτίο στις εφετινές πανελλαδικές εξετάσεις.
Μάλιστα πολλοί γονείς σκέφτονται ήδη να προσφύγουν στη δικαιοσύνη καθώς τα παιδιά τους έλυσαν το θέμα που ακυρώθηκε και μάλιστα με επιστημονικά σωστό τρόπο.[...]
___________________________________________________________________________________________
Αρα, λοιπον, τι καλυτερο να τελειωνει ενας ανθρωπος το σχολειο στα δεκαπεντε, με γενικες γνωσεις μαθηματικων, γλωσσας, φυσικης, χημειας, γεωγραφιας, ιστοριας, μουσικης, χορου, γυμναστικης, καλων τεχνων. Ουτε δημοτικα, ουτε γυμνασια ουτε λυκεια κι αηδιες. Έπειτα, να συνεχιζει τη βασικη του εκπαιδευση, η οποια θα ειναι υποχρεωτικη. Θα αφορα το επαγγελμα που επιθυμει να ασκησει. Δλδ θα οδηγηθει στην εξειδικευση. Αγροτης, υδραυλικος, μηχανικος, απολυμαντης, εστιατορας, γυμναστης, νοσηλευτης, ζωγραφος, εικονοληπτης, εμπορος, διερμηνεας, Σε αυτο το δευτερο κυκλο θα παιρνει και την αδεια οδηγησης αυτοκινητου, μοτοσυκλετας, ποδηλατου ως μ.μ. Αφού πρωτα ο νεος ανθρωπος απο παιδι εχει εκπαιδευτει ως πεζος. Αν καποιος θελει να γινει δασκαλος, ομως, υποχρεωτικα, θα συνεχιζει την εκπαιδευση του, ξεφευγοντας, ομως, απο την εξιδικευση. Θα αρχισει να μορφωνεται, οπως και ολοι εκεινοι που θα θελουν να καταπιαστουν περισσοτερο με το αντικειμενο που επελεξαν ν' ασκησουν ως επαγγελμα, ή επελεξαν το επαγγελματους να ειναι η ερευνα.
Αν θεωρησουμε οτι σε αυτη τη κοινωνια, μ' αυτο το μοντελο παιδεις, θα χωρανε οι αστυνομικοι και στρατιωτικοι, μαζι με τους γιατρους, τους δασκαλους, τους ερευνητες, τους φαρμακοποιους, τοτε οι πρωτοι θα ειναι μερος του δευτερου κυκλου.

Ο πρωτος εκπαιδευτικος κυκλος θα εχει στοχο απο την αγνοια στην εξειδικευση και ο δευτερος εκπαιδευτικος κυκλος θα οδηγει απο την εξειδικευση στην μορφωση.

Ενας μορφωμενος ανθρωπος, ειναι ενας ολοκληρωμενος ανθρωπος; Οχι, ενας μορφωμενος ανθρωπος ειναι απλα ενας ολοκληρωμενος επαγγελματιας. Στον πρωτο κυκλο της εκπαιδευσης ο ανθρωπος θα μαθαινει εκτος τον αλλον και ολα εκεινα που θα τον συνθεσουν σε μια ολοκληρωμενη προσωπικοτητα. Θα γνωρισει τα περι κοιννωνιας, υποχρεωσης και δικαιωματος. Θα μαθει να ειναι γονιος. Θα μαθει να ειναι πολιτης. Ετσι δεν θα χρειαστει κανεναν πανω απ' το κεφαλι του να του ασκει εξουσια.

Η κοινωνια για να γινει ιδανικη, θα πρεπει να κατανοησουμε οτι ειμαστε μερος της.  Υπαρχει αναγκη να δημιουργηθουν συνειδητες κοινονητες με κοινο στοχο, ωστε να συνθεσουν την ουτοπια. Οι κοινοτητες μας ειναι οικιες, ασχετα αν δεν το συνειδητοποιουμε. Γνωριζουμε για τους οικοδομικους συνεταιρισμους, οπως των δασκαλων, των εργαζομενων στη δεη, των μονιμων αξιωματικων εσ, κλπ ειναι περιπου στους 350 σημερα στην ελλαδα, οι οποιοι ζητουν ν' αναγνωριστουν. Επισης, στα βασιλικα της ευβοιας, στο ρεθυμνο,  στο μεσαιωνικο οικισμο της ανω σύρας, θα βρουμε διαφορετικες κοινοτητες απ' τις αλλες. Υπαρχουν επισης κι εκεινες που υπαρχουν για να προσφερουν βοηθεια στους αλλους, ιατρικη, εκπαιδευτικη. Ακομα ακομα κι ο αθως ειναι μια συνειδητη κοινοτητα. 

Ολες αυτες οι κοινοτητες ή κοινοβια, εχουν σαν αρχη τους την ισονομια. Μπορουμε να προχωρησουμε, ομως, ενα βημα μπροστα. Να ξεφυγουμε απο την ισονομια και να προσχωρησουμε στην ισοτητα. Ειναι η ηθικη αξια στην οποια αρχικα θα πρεπει ο ανθρωπος να  εστιαση. Ο εθελοντισμος, επισης, θα βοηθησει την ομαδικη αλλα κι ατομικη αναπτυξη. Αλλο ενα στοιχειο, οπου θα βοηθησει ο πρωτος κυκλος της εκπαιδευσης, ειναι στην αυτονομια. 

Η βαθυα αναγκη της μορφωσης αναγεται στην εποχη της αρχαιοτητας. Γιατι της γυρισαμε την πλατη; Γιατι αφηνουμε ανθρωπους επικινδυνους να κανονιζουν τα της παιδειας; Γιατι δεν ανοιγουμε τα ματια να ξεφυγουμε απο τα σκανδαλα, το ποδοσφαιρο, την τηλεοραση, την αδεσμευτη δημοσιογραφια; Γιατι αφηνουμε τους εαυτους μας δεμενους με τους θρησκευτικους ηγετες που διψουσαν ανεκαθεν για εξουσια; Γιατι δινουμε τοση σημασια να ψηφισουμε το ταδε ή δινα κομμα, ενω στην πραγματικοτητα αυτο το κοινοβουλευτικο πολιτευμα δεν μας χωραει; Η αρβελερ, αλλα και αλλες σπουδαιες προσωπικοτητες τους πνευματικου κοσμου, αξιολογοι ανθρωποι που δεν μασαν τα λογια τους και η σκεψη τους τρεχει με ιλλιγγιωδη ταχυτητα, κοροιδευουν μεσα στα μουτρα μας τους γελοιους που μας κυβερνουν... Αλλα με τοσο πλυση εγκεφαλου που εχετε υποστει, μενετε αποχαυνωμενοι και κοροιδευετε εκεινους που μπορουν νας σας προσφερουν.

Επτα καλοι μου φιλοι, πατωσαν στις εδω πανελληνιες, που εδωσαν, αλλα ειχαν ηδη γινει δεκτοι στα μεγαλυτερα εκπαιδευτικα ιδρυματα του κοσμου, MIT, LSE, harvard, berkeley, yale, cornell, eth zurich, όπως θα μπορουσε να παρατηρησει και καποιος που δεν γνωριζει σ' αυτη τη καταταξη βαση ποιοτητας.

Ο εχθρος, αν υποθεσουμε οτι υπαρχει δεν ειναι οι μπατσοι, δεν ειναι η μερκελ, δεν ειναι ο βενιζελος, ουτε ο παπαδημου, δεν ειναι η χρυση αυγη, ουτε ο κομμουνισμος. Ειναι ο ιδιος μας ο εαυτος που υποκυπτει σε  ενα απο τα αμαρτηματα το πιο σοβαρο, την απληστια.

2 comments:

Anonymous said...

ypothetw oti den enooyses prosxorisoyme, alla proxwrisoyme, swsta;

Anonymous said...

sosta (an ke efaya to kefali moy na katalavo pou enois)